Belang Onderzoekende Houding

Pagina top navigatie elementen

"Het is niet alleen heel leuk om samen onderzoek te doen, maar ook nuttig. Het is belangrijk dat kinderen als kritische burgers leren kijken naar de informatiestroom om ons heen."

Transcript

BARBARA WAGENSVELD: Bij het onderzoeksprogramma TalentenKracht kijken we hoe we de talenten van kinderen op wetenschap- en techniekgebied kunnen stimuleren. En jullie als ouders zijn daar heel erg belangrijk bij. Kinderen hebben namelijk niet alleen vragen op school, maar ook thuis. Samen onderzoeken kan ontzettend leuk zijn. Ik weet vanuit mijn eigen ervaring dat niet alle kinderen dezelfde onderzoekende houding hebben. Zo is mijn zoontje veel onderzoekender dan mijn dochtertje bijvoorbeeld.Maar ik heb wel geleerd dat je als ouder die onderzoekende houding vrij makkelijk kunt stimuleren. Het is vaak een kwestie van zelf even een stapje terug doen. Dus als ze je een vraag stellen niet meteen antwoord geven, maar vragen ‘Waarom denk jij eigenlijk dat dit zo is?' Of wat er hier gebeurt. Het is niet alleen heel erg leuk om samen onderzoek te doen, maar vooral ook heel erg nuttig. Tegenwoordig hebben we zo veel informatie om ons heen. Kinderen kunnen met een druk op de knop iets te weten komen over nou werkelijk elke vraag die ze hebben en het is heel belangrijk dat ze leren deze informatie te filteren en dat ze als kritische burgers eigenlijk kunnen kijken naar de informatistroom om ons heen. Op die manier bereid je je kinderen voor op de kenniscultuur waarin we nu leven.

Het belang van een onderzoekende houding

Dr. Barbara Wagensveld, onderzoeker van de Radboud Universiteit Nijmegen en moeder van twee jonge kinderen, legt uit waarom ze een onderzoekende houding essentieel vindt voor de kinderen van nu en de volwassenen van de toekomst.

Dr. Barbara Wagensveld (Scherpenzeel,1980) studeerde biologie aan de Radboud Universiteit. Na haar afstuderen werkte ze als onderzoeksassistent in het Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour, Centre for Cognitive Neuroimaging. In 2012 promoveerde ze op onderzoek naar neurale taalverwerking begeleid vanuit het Donders Institute als het Behavioural Science Institute. Ze werkt inmiddels als postdoctoraal onderzoeker bij dit laatste instituut en onderzoekt de relatie tussen redeneervaardigheden en systematisch leren onderzoeken.

Geïnspireerd om de onderzoekende houding van je kind te stimuleren? Kijk hier voor ideeën.